Gençlik Çalışmalarında Yeni Dönem: Anket uygulamaları

Gençlik ve sivil toplum alanındaki çalışmalarda anket kullanarak veri elde etme hızlı bir biçimde yayılmaya başladı. Gerek internet üzerinde gerek saha çalışmaları ile yapılan anketlerin verileri farklı alanlarda kullanılmaktadır. Bu alanlara örnek vermek gereksinimi hissediyorum; Belli bir temada faaliyetler düzenlemeden önce hangi faaliyetlerin düzenlenmesi gerektiğine ilişkin veri toplamak amacıyla, diğer sivil toplum kuruluşlarına kaynak oluşturmak amacıyla… Bu örnekler arttırılabilir.

Amaç ve düşünceler çok güzel. Buraya kadar her şey normal fakat bir sorun var ki bu anketlerden doğru veri alabilmek. Daha önce Anketörlük yapmış, anket veri girişi yapmış ve sivil toplum alanında sahada anket çalışması yaparken gözlemlerimi aktarmak istiyorum.

Anket firmaları 8-10 sayfalık anketler yaptırıyor.  Bunların içerisinde 1-5 arası derecelendirme sorularından tutun da açık uçlu sorulara kadar her şey var. Ülke olarak 10 sayfalık yazıyı okuyacak ve dolduracak kişiyi bulmanız için saatlerce dolaşmanız gerekir. Bunu bilen anket firmaları bazı önemli soruları gösterir “bunları sor. Diğerlerini kendin doldurup getir” der. Bununla da kalsa iyi her bölge yaş için kota vardır kotalara göre anket üzerinde meslek, yaş gibi bilgilerde değişiklik yapıyorlar. (Bunu her firma yapmıyor olabilir fakat daha önce çalıştığım farklı firmalar ve anketörlük yapan arkadaşlarımın birçoğu bunun gibi şeyler anlattı.) Bu verilere göre faaliyet düzenlediğinizi bir düşünün!

Veri girişi işine gelelim biraz da. Veri girişini sadece 1 kere yaptım yaptığım veri girişi SAĞLIK alanında akademik bir çalışmaydı. Anket verilerini girerken boş olan yerleri inisiyatif alarak bilgisayara doldurarak geçirmemi istediler. Bu verileri kullanarak akademik çalışma yapacaklar!!

Son başlığıma gelecek olursak sivil toplum alanında anket yapmak üzere yerelde bir okula gittik 5-6 sayfalık bir anket vardı – bu arada okul fen lisesi, çalışkan çocukların okuduklarından- Anketin içinde 2 tane tüm cevapları etkiyen hata vardı benim anketi uyguladığım sınıflarda sadece 3 kişi bunu fark etti. İşin daha da ilginç yanına geleceğim (bu kısım biraz daha z kuşağına uygulanan veri toplama sistemin değişmesi gerektiğinin bir göstergesi) 12-13 çocuk anketin başında ve orta sayfalarda bulunan açıklama kısmını okumasam olmaz mı diye sordu. 5-6 satırlık yazıyı okumayan çocuklara ki büyüklerinde geri kalır yanı yok, biz 6-7 sayfa bazen 10 sayfa anket doldurtuyoruz ve bunlardan doğru veri elde etmeye çalışıyoruz. Sivil toplum alanında örnek verecek daha çok olay var…

Şimdi bu anket çalışmaları ile yapılan faaliyetlerde kalite arayabilir miyiz? Gerçek sorunların çözümler getirmelerini bekleyebilir miyiz?

Sorunları yazıp çözüm önerisi vermemek olmaz. Bu alanlarda çalışan eğitmenlerin oturup veri toplama adına yeni ve daha güvenilir bilgi elde etmek üzerine çalışması; bireysel olarak işin içinden çıkamıyorlarsa beyin fırtınası yapmalarını öneririm.

Posted in News.

Leave a Reply